tantdiamant.blogg.se

Lite tantigt. Lite glittrigt. Lite kul.

Bucket List & Aurora Borealis.

Kategori: Bucket List

På min "Bucket List" hittar man en massa saker som jag har kvar att checka av, innan jag känner att jag vill checka ut.
En av dem, är att få se Norrsken (Aurora Borealis) live.
 
I söndags kunde man se norrsken så långt söder i Sverige som i Västra Götaland. Dessvärre, då jag själv bor mitt i stan, så kunde jag inte se detta. Eftersom det måste vara mörkt, mörkt, på en klar, klar himmel, i kombination med att det ska vara himla kallt.
Solens aktivitet styr hur lätt vi ser Norrsken. I år, 2013, är vi inne på det elfte året i den cykel som solen har, då solen kastar ut magnetiska stormar mot jorden som föranleder det lättare för oss, att skåda Norrsken.
Dvs ju mer magnetisk storm, desto starkare Norrsken, lätt uttryckt.
Störst chans att få se Norrsken, är vid "magnetisk midnatt", som är ca 22.30, om jag inte missminner mig.
 
I nästa vecka ska jag åka upp till Gällivare, och vara där i 10 dagar på semester. Förutom att det ska bli skönt att komma bort från jobbet ett slag, så har jag extremt höga förväntningar på att få se Norrsken.
 
Delar en video som är från i söndags. Filmad på Island, som är en annan punkt på min Bucket List. Men det är ett helt annat blogginägg.
 
 

Kommentarer

  • JP säger:

    Du får väl ta med A och lilltrollet och dra upp till min kåk i Härjedalen någon gång, brukar vara en del norrsken däröver.

    Jag har ingen bucket list per se, däremot en lista av människor jag gärna skulle ha sex med, ungefär som en "people to do list" eller en "cum bucket list".

    Tack, tack, jag är här hela veckan, glöm inte att ge dricks till er servitris.

    Svar: Ja, Johan. Vi fungerar ju alla olika. Och tur är väl det.
    piccolacoccinella.blogg.se

    2013-03-20 | 14:39:03
    Bloggadress: http://fitnesstrams.wordpress.com

Kommentera inlägget här: